Hayat Finans Mobil

Türkiye'nin İlk Dijital Bankası

e-İmza Nedir ve Nasıl Kullanılır?

e-İmza Nedir ve Nasıl Kullanılır?

Teknolojinin sunduğunu en büyük nimetlerden biri dijital ortamda gerçekleştirebileceğiniz işlemler. Büyük avantajlar ve zaman tasarrufu sağlayan dijital işlemlerle dilekçeden iş anlaşmalarına, belge temininden resmî başvurulara kadar pek çok evrak işini artık evden çıkmadan halledebiliyoruz.

Belgelerin imzalanma ve doğrulanma işleminin de dijital ortamda son derece kolay şekilde yapılabildiğini biliyor muydunuz? Bunu yapabilmeniz için sahip olmanız gereken şeyse bir e-imza! Gelin, "e-İmza nedir, başvurusu nasıl yapılır ve e-imza nasıl alınır?" gibi soruların yanıtlarını birlikte inceleyelim.

e-İmza Nedir ve Nasıl Çalışır?

e-İmza, dijital veriye eklenerek buradaki belgelerin doğrulanmasına ve imzalanmasına imkân tanıyan elektronik bir veridir. Peki, e-imza ne işe yarar? e-İmza, dijital işlemlere resmiyet kazandırırken belgeye ekleme veya belgeden çıkarma yapılmasının önüne geçerek evrak bütünlüğünü korumaya yardımcı olur.

Kimlik doğrulaması da yapan e-imza kullandığınızda dijital belgelerde, ıslak imzalı kâğıtlardaki gibi bir geçerlilik elde edersiniz. Bankalar, kamu kuruluşları, finans kurumları, sigorta şirketleri ve eğitim kurumları gibi birçok alanda kullanılabilen e-imza, elektronik ortamda belgelerinizin doğruluğunu ve güvenliğini sağlamanıza olanak tanır. 

Bu avantajlardan yararlanabilmek için "e-İmza nasıl oluşturulur?" diye merak ediyor olabilirsiniz. Bu durumda takip etmeniz gereken adımlar şunlardır:

  • Bu dijital imzaya sahip olmak için öncelikle Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından yetkilendirilen hizmet sağlayıcılardan birini seçmelisiniz.
  • Başvurunuzu tamamlayabilmek için seçtiğiniz sağlayıcıyla isterseniz telefon yoluyla isterseniz de yüz yüze görüşme yapabilirsiniz. 
  • Seçim yaparken sertifika hizmeti, teknik destek, kullanım kolaylığı ve fiyat gibi kriterlere dikkat ederek hizmetten sorunsuz şekilde yararlanabilirsiniz.
  • Kimlik doğrulama sürecinin tamamlanmasının ardından sertifika güvenli bir şekilde verilir.

e-İmza başvurusu yaptığınızda seçtiğiniz hizmet sağlayıcıya göre teslimat süreleri de değişiklik gösterir. Doğrudan hizmet sağlayıcınızın şubesine giderek işlem yaptığınızda hazırlıklar o an yapılır; kartınızı teslim alabilirsiniz.

Çevrim içi olarak başvuru yaptığınızda e-imzanızla alakalı firmaya ve teslimatı yapacak olan kuryeye bağlı olarak yaklaşık 15 gün içinde elinize ulaşır.

Teslimat süreçlerinde görülen farklılık e-imza fiyatlarında da karşınıza çıkar. e-İmza için belirlenen fiyatlar, hizmet sağlayıcılara ve imzanın süresine göre değişir. 1 ila 3 yıl kadar geçerliliği olan e-imza oluşturabilirsiniz.

e-İmza başvurusunu tamamladıktan sonra sıra, "e-İmza nasıl kullanılır?" sorunun yanıtına geliyor. Aldığınız e-imza size bir akıllı kartla gönderilir. Kart sürücüsüyle pratik bir şekilde e-imza kurulumunu tamamlayabilirsiniz. 

e-İmza aktivasyonunun veya bloke kaldırma işleminin nasıl yapılacağını merak edebilirsiniz. Bu işlemleri hizmet sağlayıcınıza ait uygulamadan ya da web sitesi üzerinden gerçekleştirebilirsiniz. Çevrim içi olarak aktivasyon sekmesinden gerekli adımları izleyerek veya hizmet sağlayıcınızla iletişime geçerek eski hesabınızı aktif hâle getirebilirsiniz.

e-İmza ile Geleneksel İmza Arasındaki Farklar Nelerdir?

Gelişen teknolojilerle birlikte gitgide yaygınlaşan e-imzayla geleneksel imza arasında bazı farklar bulunuyor. 

  • Pratiklik ve hız: e-İmza, geleneksel imzadan farklı olarak kurum ve kuruluşlara gitme zorunluluğunu ortadan kaldırır. Uzaktan ve dilediğinizde kullanabileceğiniz e-imza sayesinde zamandan tasarruf sağlayabiliyorsunuz.
  • Fiziksel görünüm: Geleneksel imzalar kâğıt üzerinde kullanılırken e-imza dijital ortamda kullanılmaktadır.
  • Muhafaza edilme: Islak imzalı belgelerin fiziki olarak saklanması gerekirken e-imzayla onayladığınız belgeleri dijital ortamda kolayca muhafaza edebiliyorsunuz. Böylece belge, kaybolma veya zarar görme gibi risklerden korunabilir.

e-İmzanın Güvenlik Özellikleri Nelerdir?

Geleneksel imzayla olan farklılıklarını anlattığımız e-imza, güvenlik özellikleriyle son derece dikkat çekicidir. e-İmzayı güvenli hâle getiren özelliklerden bazıları şunlardır:

  • e-İmza, kriptografik algoritmalar sayesinde güvenlik sağlar. Bu da belge güvenliğini sağlar.
  • Kimlik doğrulaması sağlayan sertifikalar sayesinde kullanıcının kimliğini doğrular.
  • Islak imzayla aynı hukuki geçerliliğe sahip olan bu uygulama sayesinde dijital belgelerinizin doğruluğundan emin olabilirsiniz.
  • Veri bütünlüğünü destekleyen e-imza, belgelerin izinsiz şekilde değiştirilmesini veya üzerlerine ekleme yapılmasını da engelleyerek güvenli bir kullanım sunar.
  • e-İmzanın bir diğer özelliği süreci takip etme imkânı sunması. Elektronik imza; belgelerin kim tarafından, hangi tarihte ve saat aralığında imzalandığını dijital ortama kaydeder ve bu verilerin kaybolmasını engeller. 

Tüm bunların yanında elektronik imzayla alakalı dikkat edilmesi gereken güvenlik önlemleri de vardır. Bunlardan ilki, e-imzaların kesinlikle başkalarıyla paylaşılmamasıdır. Aynı zamanda şifrelerin düzenli olarak değiştirilmesi de hesapların çalınmasını büyük ölçüde engeller.

Bu iki hususa göstereceğiniz hassasiyet sayesinde e-imza hesabınızı güvenli şekilde kullanmaya devam edebilirsiniz.

e-İmzanın Yasal Geçerliliği ve Uyumluluk Durumu Nedir?

Elektronik ortamda kullanılarak belge imzalama işlemlerinde büyük kolaylıklar sağlayan e-imza, hukuki olarak tamamen geçerlidir. Geleneksel imzayla aynı yasal sonuçları işaret eden e-imza, mahkemelerce kesin delil olarak kabul edilir.

Dijital ortamdaki bazı işlemlerin hukuki açıdan geçerli olmasını sağlayan uygulamanın bu özelliğinden yararlanabilmek için geçerlilik süresinin dolmamış olması gerekir. Kullanım süresi dolmamış olan ve düzenli şekilde yenilenen e-imzaların yasal geçerliliği her zaman güvenilirdir. Süreyle alakalı sorun yaşamamak ve yasal geçerlilikten yararlanabilmek için e-imza yenileme zamanınızı sürekli takip etmeniz gerekir.

e-İmzanın geçerli olmadığı durumlar da söz konusudur. Bu uygulamanın, resmî ve özel merasimlerde kullanılması uygun değildir. Bunlara örnek olarak evlenme, tapu alım-satım işlemleri, veraset ve intikal konuları gösterilebilir.

e-İmzanın Bankacılık İşlemlerindeki Rolü Nedir?

e-İmza günümüzde işlem trafiğini azalttığı ve mali konularda (kâğıt giderleri, kurye ücretleri vb.) tasarruf imkânı sunduğu için bankalar tarafından sıkça kullanılır. Bankalara sağladığı bu gibi faydaların yanında müşterilerine de büyük avantajlar sunan teknoloji, pek çok işlemin uzaktan kolayca yapılabilmesini sağlıyor. 

Bankacılık sektöründe e-imza nerelerde kullanılır, sorusunun yanıtını verelim:

  • Para yatırma ve para çekme talimatları,
  • Otomatik ödeme talimatları,
  • Kredi başvuruları,
  • Hesap açma ve kapatma işlemleri,
  • Mobil bankacılık işlemleri,
  • Açık bankacılık işlemleri.

e-İmzanın aktif olarak kullanılmasının bankacılık sektörüne artılarıysa şu şekilde sıralanabilir:

  • Banka içi işlemlerde belge trafiğini ve işlem sürelerini azaltır.
  • Müşteriler, işlem sonuçlandırma gibi işlerini e-imza sayesinde uzaktan kolayca yapabilirler.
  • Islak imza gerektiren belgelerin müşterilere kurye aracılığıyla gönderilmesine gerek kalmaz. Müşteri, e-imzasını kullanarak bankacılık belgelerine dijital ortamda güvenli şekilde imza atabilir.
  • Tek seferde birden fazla belgenin imzalanmasına yardımcı olur. 
  • e-İmzanın aktif şekilde kullanılması kâğıttan tasarruf edilmesini de sağladığından maliyet ve sıfır atık için önemlidir.

e-İmza ile Dijital Dönüşüm ve Sürdürülebilirlik

Sürdürülebilirlik; sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlara sahiptir. Sürdürülebilirliğin dijital dönüşümle olan ilgisiyle daha çok çevresel boyutlarla alakalıdır. Dijital dönüşüm, çevrenin korunması bağlamında önemli bir atılımdır. Bu uygulamayı kullanarak tamamen elektronik olarak yapacağınız belge imzalama işlemi sayesinde sürdürülebilirlik anlamında büyük yol kat edebilirsiniz.

Dijital dönüşümün en iyi örneklerinden biri olan e-imza; evrak ve belgeye ihtiyaç duymadan ve kâğıt israfı yapmadan imza işlemlerinizi tamamlamanızı sağlar. Sürdürülebilirlik ve dijital dönüşüm konularında bu gibi büyük avantajlar sağlayan e-imzayla siz de doğayı koruyabilirsiniz.

Dijital dönüşümün bir parçası olmak için akıllı cihazlarınıza Hayat Finans uygulamasını indirebilir, müşteri olmak için temsilcilerimizle görüşebilirsiniz. Yapacağınız görüşmenin ardından dijital bankanın sunduğu avantajlı fırsatlardan hemen yararlanmaya başlayabilirsiniz.

HAYAT’lı Olmanın
Tam Zamanı!

{0} numaralı hattınıza güvenlik için doğrulama kodu gönderilmiştir.
Lütfen gönderilen doğrulama kodunu saniye içinde giriniz.